English | Malay

image

myBAS Perlis

Latar belakang myBAS Perlis mengenai bas pengangkutan awam. Di bawah Rancangan Malaysia ke 10(RMK -10) objektif utama di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) adalah berdasarkan kepada peningkatan akses infrastruktur asas seperti perkhidmatan awam kemudahan pengangkutan.

Melalui penguatkuasaan Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) program Transformasi Perkhidmatan Bas dicipta untuk membantu mengekalkan perkhidmatan bas henti-henti dan pada masa yang sama perkhidmatan akan menyediakan pentas bas ke kawasan bandar dan luar bandar supaya kualiti kehidupan dan produktiviti tempatan orang akan maju.Pelaksanaan ini mesti melalui KPI yang ditetapkan oleh SPAD seperti ketepatan masa, spesifikasi kenderaan dan kepuasan pengguna yang mesti dicapai oleh MARA Liner.

myBAS beroperasi di Kangar yang bermula pada 1 Ogos 2015 telah mendapat sambutan yang positif dengan peningkatan dalam bilangan penumpang harian 271-447 penumpang. Perkhidmatan myBAS baru menawarkan liputan yang lebih luas di Kangar dengan jarak laluan sejumlah 337 km, meningkat daripada 124 km sebelum ini. Ini menyediakan akses yang lebih baik kepada masyarakat bandar dan luar bandar dengan pelaksanaan 5 jalan dan 10 laluan feeder.

Bagi laluan yang dipilih, kekerapan itu telah dua kali ganda manakala operasi jam perkhidmatan laluan utama telah dilanjutkan sehingga jam 9.00 malam. Ini termasuklah talian perkhidmatan batang utama dari Kangar ke Arau yang akan beroperasi pada kekerapan setiap 30 minit

Info Panel :

 screenshot 1 screenshot 1  screenshot 1    screenshot 1    screenshot 1      screenshot 1    screenshot 1